Bobilsalget har aldri vært høyere
– Nordmenn elsker å bruke fritiden sin i bobil og campingvogn, og stadig flere velger denne formen for ferie, forteller Geir Holm, generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund (NCB). Salget av nye bobiler økte i 2017 med hele 19 prosent, mens salget av nye campingvogner økte med 10,5 prosent.
Thor Kristian Nordhagen, daglig leder ved caravanforhandleren Tekno Maskin i Oppaker, bekrefter også at ferieformen blir stadig mer populær.
– Caravanlivet er uten tvil en økende trend. Vi ser også at flere av våre kunder nå etterspør små kjørevogner og mindre bobiler, gjerne bybobiler. Noe som gjenspeiler at kundene flytter mer på seg enn tidligere, forklarer han.

Rekordhøye tall
I løpet av fjoråret ble det solgt hele 3.630 nye bobiler i Norge, og aldri før har salget vært så høyt. Tekno Maskin fører bobilmerkene Adria, Knaus, Solifer og Weinsberg.
Adria hadde et knallår i 2017 og ble landets tredje mest solgte merke. Det ble registret 263 nye Adria-bobiler i Norge, og produsenten hadde en salgsøkning på 14 prosent.
De tyske produsentene Knaus og Weinsberg hadde også et suverent år, med en salgsøkning på henholdsvis 146 og 81 prosent i 2017.

Vogntrenden har snudd
Generalsekretæren i Norges Caravanbransjeforbund, Geir Holm, påpeker også at vogntrenden i Norge nå har snudd. – Det er en svært positiv utvikling i salget av nye campingvogner. I løpet av de tre-fire siste årene har bransjen klart å snu det som var en nedgående trend.
I løpet av 2017 ble det registret totalt 2.882 nye campingvogner i Norge. Tekno Maskin fører vognmerkene Adria, Knaus, Polar, Solifer og Weinsberg.
Adria ligger nå på andreplass på salgsstatistikken i Norge - med 579 solgte vogner i 2017. Polar hadde også et sterkt år med 88 registrerte vogner og en salgsøkning på nærmere 19 prosent. Knaus øker også med 8 prosent, og 186 nye vogner i løpet av fjoråret.

Innovasjon og utvikling
– 2017 var et godt år for vår del, hvor Adria og Knaus var de solide salgsvinnerne innen vogn. Solifer var derimot vårt mest solgte bobilmerke, forteller Thor Kristian Nordhagen.
– For 2018-sesongen ønsker vi en liten økning innen bobilsalget, men hovedfokuset blir fortsatt på vogn. Her har vi både Adria og Knaus som satser stort på innovasjon og utvikling, avslutter han.